1. Du er her:  
  2. Hjem
  3. Arduino
  4. Kom i gang
  5. Utviklingsmiljøet Arduino IDE
Lilleholt.no
  • Hjem
  • Lenker
  • Webkamera
  • Målestasjoner
  • Arduino
    • Kom i gang
      • Hva er Arduino
      • Flere Arduino-versjoner og utbygging
      • Installere Arduino IDE og drivere
      • Utviklingsmiljøet Arduino IDE
    • Hello World
      • Det første programmet
      • Programmet, bit for bit
    • Programmering av Arduino
      • Variabler
      • Operatorer
      • Valg-setninger
      • Løkker
      • Funksjoner
    • Viktige prinsipper
      • Skrive digitale verdier
      • Lese digitale verdier
      • Lese analoge verdier
      • Skrive analoge verdier
      • Serial Monitor
      • Serial plotter
      • Glidende gjennomsnitt
      • Tilstandsmaskin
      • Bitfikling og registere
    • Tilkobling av komponenter og moduler
      • Ultralydsensor HC-SR04
      • LCD-display
      • DHT22
      • LED-ring med WS2812B RGB-lysdioder
      • Opp- og utlading av kondensator
    • Introduksjon til objektorientering og klasser
    • Internet of Things - et lite eksempel
    • Generell elektronikk
  • Planteblogg
  • Logg inn

Utviklingsmiljøet Arduino IDE

 

Programvindu


Programvindu:

Arduino programmeres i C++, men programmet har en «forenklet» struktur (avhengig av øyet som ser).

Noen kaller programmeringsspråket "Arduino", men det er i realiteten C++ med et rammeverk av funksjoner og biblioteker.

På bildet ser vi koden vi starter med i et nytt prosjekt.

setup-funksjonen øverst kjøres bare en gang, og inneholder f.eks. innstillinger for  inn. og utgangspinner og oppsett av biblioteker.

Bak loop-funksjonen skjuler det seg en uendelig løkke, som er vanlig praksis med programmer for mikrokontrollere

IDE

Eksempler


Eksempler:

I utviklingsverktøyet ligger det med massevis av eksempler.

For å komme i gang med Arduino kan det gjerne være greit å studere og teste ut disse eksemplene.

Listen over eksempler vil utvide seg etter hvert som du legger til nye biblioteker.

 

Eksempler

Velge riktig kort


Velge riktig kort:

Som nevnt tidligere finnes det veldig mange typer Arduino-kort. For at kommunikasjonen skal fungere som den skal er det viktig at du velger riktig kort i menyen Verktøy->Kort.

 

Riktig kort

Velge riktig port


Velge riktig port:

Når du har funnet riktig Kort i menyen må du også velge riktig kommunikasjonsport.

Eksemplet til høyre er på en Windows-maskin, men på Mac og Linux vil det se litt annerledes ut.

Under Windows kan du bruke "Enhetsbehandlig" for å finne ut hva som er riktig port, eller evt. feilsøke hvis du ikke får kontakt med kortet.

Riktig port

Verifisere


Verifisere (Kompilere)

Knappen som er merket på bildet kalles "Verifiser". Når du trykker på denne kjøres en "kompilering", som vil si at programmet prøver å gjøre om koden vår til maskinkode, som mikrokontrolleren forstår.

Denne operasjonen kjøres også når vi trykker på "Last opp"-knappen, så Verifiser-knappen trenger du bare å bruke hvis du vil teste koden din uten å laste den opp til Arduino'en.

ArduinoIDE_Verifiser.png

Last opp


Last opp

Når du trykker på "Last opp"-knappen, vil programmet kompileres, og hvis det går gjennom uten feil vil den ferdig kompilerte koden, altså maskinkoden, lastes opp til mikrokontrolleren.

Når opplastingen er ferdig, vil Arduinoen resettes, og det nye programmet du har lastet opp vil starte.

ArduinoIDE_LastOpp.png


Neste artikkel ->

Detaljer
Skrevet av: Per Sigbjørn
Kategori: Utviklingsmiljøet Arduino IDE
Sist oppdatert 15. mars 2024
Treff: 3089

Søk


Avansert søk