Funksjoner
Et veldig viktig konsept i programmering er funksjoner. De kan gå under flere navn, funksjoner, metoder, subrutiner osv. , men konseptet er stort sett det samme:
En samling med kode-linjer som utfører en jobb, og gjerne en jobb som skal utføres flere ganger. Funksjonen kan, men må ikke, returnere et svar til programmet eller funksjonen som kalte den opp.
Strukturen er slik:
retur_type funksjonens_navn( parameter-liste ) {
// “Kroppen” av funksjonen (koden som utføres)
}
retur-type: Hvis funksjonen skal returnere en verdi, må data-typen angis. F.eks int, float, char
funksjonens_navn: Navnet velger du helt selv, men det må ikke inneholde mellomrom eller norske tegn
parameter-liste: Parameterlisten angir hvilke verdier som sendes inn i funksjonen, og hvilken data-type de skal ha. Flere parametere skilles med komma.
"kroppen": Koden som funksjonen skal utføre, «omringet» av klammeparenteser { }. Hvis funksjonen skal returnere en verdi, avsluttes den med en «return»-setning.
Enkelt eksempel
Enkelt eksempel
Et eksempel: void minFunksjon(){ Denne funksjonen skal ikke returnere noe, derfor bruker vi «void» (tomrom). Funksjonen har heller ingen parametre, men parantesene må uansett være med. minFunksjon();
|
Eksempel med returverdi og to parametere
Eksempel med returverdi og to parametere
Et mer avansert eksempel: int minAndreFunksjon(int antall, float desimalTall){
|
Oppgaver
Oppgaver:
1: Start på et nytt prosjekt. Lag en funksjon som tar 2 parametere: en startverdi og en sluttverdi. Disse bruker du i en for-loop som teller fra startverdi til sluttverdi og skriver tellerverdien til serieporten (Serial Monitor) Bruk funksjonen du lagde til å skrive ut verdiene fra 10 til 15 og verdiene 110 til 115. |
Løsningsforslag
Løsningsforslag:
Oppgave 1: /* Start på et nytt prosjekt. Lag en funksjon som tar 2 parametere: en startverdi |
- Detaljer
- Skrevet av: Per Sigbjørn
- Kategori: Funksjoner
- Treff: 4693